Monday, 22 July 2013

The Holy-Bogolubsky monastery

Holy-Bogolubsky monastery
The Holy-Bogolubsky monastery / Свято-Боголюбский монастырь
According to a chronicle of the Holy-Bogolubsky monastery compiled by Father-Superior Aristarch in the mid 18th century, the monastery was founded by prince Andrey Yuryevich (1111-1174) in 1158.

The prince was heading from Kiev to Rostov with a miracle working icon of the virgin Mary, the Mother of God, which had been taken away secretly from one of the monasteries close to Kiev. The horses stopped high on a hill. It was impossible to make them go any further, so the travellers had to stay there overnight.

That night the prince had a revelation. The Mother of God asked him not to carry her icon to Rostov, but to leave in Vladimir, and also to build a stone church on this same place and open a cloister for the coenobites.
Согласно летописи Свято-Боголюбского монастыря, составленной Игуменом Аристархом в середине 18 века, монастырь был основан князем Андреем Юрьевичем (1111-1174) в 1158 гг. 

Князь направлялся  из Киева в Ростов, с чудотворной иконой Богоматери, тайком увезенной из монастыря близ Киева. На высоком холме кони остановились. Заставить их  идти дальше никак не удавалось и пришлось заночевать тут же.

Ночью у князя было видение. Богоматерь просила не вести ее образ в Ростов, а оставить во Владимире, а на сем месте возвести каменную церковь и открыть обитель для иноков.
Cathedral of the Nativity of the Blessed Virgin Mary
 Cathedral of the Nativity of the Blessed Virgin Mary / Собор Рождества Пресвятой Богородицы
Prince Andrey fulfilled the request of The Mother of God right to a tee. In addition he founded a town and built his own residence near the church, surrounding them with a massive rampart. Andrey named the town that God loved (Bogolubimiy) and himself that loved God  (Bogolubskiy). Today, only the lower part of the belfry and the gallery leading to the Cathedral of the Nativity of the Blessed Virgin Mary have survived from the residence.

Shortly before the above events, Andrey’s father, the Grand Prince Yuriy Dolgorukiy (1090?-1157) had been poisoned in Kiev. Having settled down in the Vladimir-Rostov-Suzdal province, which had formerly belonged to his father, Andrey retired his father’s boyars, sent away any competitors for the princedom and his relatives, save for only the closest. Eleven years later (1169), he took revenge on Kiev and is remembered for a savage reprisal against the residents and the looting the “Mother of Russian cities”. It is noteworthy that the same year the stolen icon of the virgin Mary, the Mother of God was placed in Vladimir’s Dormition Cathedral; and since then the icon has been called the Vladimir Mother of God.
Князь Андрей в точности исполнил просьбу Богоматери, а также основал город и построил свою резиденцию рядом с церковью, окружив их мощным валом. Город князь Андрей назвал Боголюбимым, а себя – Боголюбским.  Сегодня от резиденции сохранились только нижняя часть колокольни и галерея ведущая к Собору Рождества Пресвятой Богородицы.

Незадолго до вышеупомянутых событий отец Андрея и великий князь, Юрий Долгорукий (1090?-1157), был отравлен в Киеве. Основавшись в княжестве  Владимирском, Ростовском и Суздальском, прежде принадлежавшем его отцу, Андрей удалил от себя бояр из окружения отца и изгнал за пределы оного родственников, за исключением ближайших, и конкурентов на княжество; а еще через 11 лет (1169) отомстил Киеву, прославившись жестокой расправой над жителями и разграблением «матери городов русских». Примечательно, что в этом же году им похищенная икона Богоматери была установлена во Владимирском Успенском Соборе и стала именоваться Владимирской. 
Bogolubovsky meadow
Bogolubovsky meadow / Боголюбовский луг
Employing either cunning and diplomacy or power, Andrey subdued a number of nearby towns and lands; and everywhere, his assigned deputies were weak or dependant princes. He also rejected “Veche” – a tradition of a direct participation of the commons in the local governance. In Vladimir the prince leaned on his armed forces and craftsmen that had arrived from the Kiev province.
Где хитростью и дипломатией, а где силой Андрей подчинил себе ряд соседних городов и земель, ставя своими наместниками слабых или зависимых князей. Он также отказался от «Вече» –  традиции прямого народного участия в местном управлении. Опорой его власти во Владимире  стали дружина и ремесленный люд, прибывший с князем из Киевских земель.
Сabbage butterfly, Bogolubovsky meadow
Сabbage butterfly, Bogolubovsky meadow / Капустница, Боголюбовский луг
Andrey Bogolubsky was also known as an active supporter of the Christian faith, a charitable person, a builder of churches, and a converter of non-Christians.  His new capital – Vladimir – had been fairly beautified, yet, upon the model of Kiev. In an effort to strengthen of Vladimir's new status, Andrey attempted to create a Vladimir's metropolitan, which would had risen local hierarchs. He was, however, unsuccessful.
Андрей Боголюбский был также известен как активный приверженец христианской веры,  благотворитель, строитель церквей и обратитель иноверцев. Его новая столица – Владимир - украшалась изрядно, и все же, - по образцу Киева. Для укрепления Владимира в новом статусе, Андрей предпринял попытку создания Владимирской митрополии, которая возвысила бы местных иерархов, однако, неудачную.
Protection of The Holy Mary church on the River Nerl
The Protection of The Holy Mary church on the River Nerl / Церковь Покрова на Нерли
One of the churches built by Bogolubsky was the Protection of The Holy Mary church on the River Nerl (1165) in some distance from the Bogolubovo residence with the monastery. The church factually sat on a trade route and served as an impressive front door to the Price’s domain. Initially it had galleries and a minor wharf with stairs leading to the church. And though, the monastery fresco and whitestone lining of the foundation has not survived, the facade is still covered with a skilful carving depicting King David, lions, and faces of women.
Одной из церквей, построенных Боголюбским была церковь Покрова Богородицы (1165) на реке Нерль и в некотором удалении от Боголюбовской резиденции и монастыря. Церковь фактически стояла на торговом пути, и служила впечатляющим парадным княжеских владений. В первоначальном варианте она имела  галереи и небольшую пристань с лестницей, ведущей к церкви. И хоть фрески храма, и белокаменная облицовка фундамента не уцелели, на фасаде здания сохранилась весьма искусная резьба, изображающая царя Давида, львов и женские лики. 

Bog flower, Bogolubsky meadow
Bog flower, Bogolubsky meadow / Болотный цветок, Боголюбскй луг
Yet neither the town’s rampart, nor a found mighty could not save Andrey Bogolubsky from the hands of the conspirators. About 20 men, including his closest circle people, killed the prince in his own residence at night. His naked body was thrown out into the vegetable garden, and the residence was robbed. Pillaging followed in Vladimir.

It turned out that both the dismissed boyars and commoners - burdened with excessive duties - were discontented with Andrey. Upon the Prince's demise, all his appointees were displaced, and the kingdom plunged into a new wave of internecine wars.

Andrey Bogolubsky was canonized posthumously by the Church. Some historians consider him a forerunner of the future autocracy and a forefather of Russian statehood; others deem that he was driven solely by a lust for power.
Однако, ни городские валы, ни обретенное могущество не спасли Андрея Боголюбского от рук заговорщиков. Около 20 человек, в т.ч. его родственники и люди из ближайшего окружения ночью убили князя в его собственной резиденции. Обнаженное тело убиенного было выброшено в огород, а его резиденция разграблена. Грабежи и беспорядки воспоследовали и во Владимире.

Оказалось, что Андреем были недовольны  и отстраненные от власти бояре, и простой люд, чрезмерно отягощаемый поборами в казну. После смерти князя все поставленные им наместники были смещены и по княжеству прокатилась новая волна междоусобных войн.

Посмертно церковь причислила Андрея Боголюбского к лику святых. Часть историков считает его предвестником грядущего самодержавия и родоначальником российской государственности, а иные – что он руководствовался исключительно властолюбием.  

No comments:

Post a Comment